2007-09-24

En blind djävul finner ett korn

Min aktade granne Lars-Petter Björk är ett djävulskt Manchester United fan. Troligen topp 100 "Mest partiska supportrarna" i världen. När "De röda djävlarna" slog Liverpool med 1-0 på bortaplan förra säsongen tyckte han inte det var det minsta orättvist, till exempel. Kritiserar du en Unitedspelares agerande före han gjort det, tar han de alltid under sina vingar och försvarar agerandet.

Jag fick privilegiet att kika på matchen United - Chelsea tillsammans med och hos granne Björk i dag. För två helger sedan kikade jag på IFK Göteborg - Elfsborg i samma lägenhet och sällskap. När Daniel Alexandersson blev tilldömd straff efter Mattias Bjärsmyrs tackling under den allsvenska matchen blev - den lika partiske IFK Göteborgsupportern - Björk fly förbannad. Han tappade kontrollen och vrålade ursinnigt i sin lägenhet, undrandes "Hur i helvet kan domaren blåsa straff där?!".

Under dagens match gjorde Joe Cole en liknande tackling på Patrice Evra. Historien upprepade sig då, delvis. En stående Björk vrålade sig hes, undrades "Hur i helvete kan domaren inte blåsa straff där?!".

Efter matchen var partiske Björk oerhört lycklig. Fram tills att vår lagkamrat, Arsenalsupportern, Patrik Lindell ringde honom. Lindell tyckte att resultatet var orättvist, eftersom ena målet gjordes på för mycket övertid och det andra på en feldömd straff. Min granne ansåg att Lindell hade helt fel, även om han - knappt och motvilligt - förstod hans argument.
- Chelsea hade ju inte en målchans på hela matchen, argumenterade en märkbart irriterad Björk efter samtalet.

Hur partisk Björk än må vara, så har han rätt i att United förtjänade så väl två mål som tre poäng.

2 kommentarer:

Anonym sa...

liverpool - man u såg jag på malta förra året, tror fan inte jag kommentearat det för dig. Och det var inte det minsta rättvist. SÅ där ljuger du!

Däremot tycker jag det var helt rätt att United för en gång skull fick vinna en sådan match.

Anonym sa...

Vi har diskuterat det IRL och kommit fram till att jag hade rätt.

Men jag förstår dig, L-P. Du vill väl inte framstå som en idiot.

Bloggtoppen.se