2007-11-13

Sjukt att Barton kom undan

Förväntningarna inför lördagens Tyne-Wear-derby var höga; inte på tekniska finesser, utan på tempo och närkampsspel. Det blev en liten besvikelse, även om Joey Barton och Dickson Etuhu (högoddsare) rök ihop och blev stående panna mot panna. Anledningen syns på bilden intill.

Vad Bartons lilla lördagsnöje resulterade i? Frispark, inget kort. Barton ska vara förbaskat glad att kortsnåle Martin Atkinson dömde.

Joey B tilldelas ingen avstänging i efterhand. FA granskar nämligen bara fall som domaren inte har sett. Domare Atkinson såg kastreringsförsöket och gjorde den mer eller mindre lysande bedömningen att frispark var enough. Nä, korten sparar jag till brutaliteter som maskning, skott efter signal eller tröjdragning, tänkte Atkinson.

Jag älskar att se tufft spel. Men går någon över gränsen – vilket förekommer på öarna, inte minst i derbyn – ska rättvis bestraffning utdelas. Självklart skulle Joey Barton ha blivit utvisad.

Under tisdagen uttalade sig Barton om händelsen och bad Etuhu om ursäkt. Jag skrattade åt Joeys bortförklaring.

"It was my third game back and I'm still a bit rusty. If I was fully match fit the situation would have been avoided."

Nä, det var ju inte alls någon elak, galen och högst medveten satsning. Det var bara en misstajmad brytning. Eller inte.

Tror han på fullaste allvar att folk – och inte minst Dickson Etuhu – ska tro på sån dynga?

2 kommentarer:

Larse sa...

läste du avd roy keane sa? Jag älskar roy eane och håller därför inte med dig...

öjan sa...

Jag älskar Roy Keane men håller därför inte med honom.

Bloggtoppen.se